//*Media Raty

Mleka, a właściwie napoje roślinne – mniam!
Sięgają po nie osoby, które nie tolerują  laktozy, kazeiny, weganie, ale również osoby, którym nie odpowiada smak czy zapach mleka krowiego.
Na półkach sklepowych napojów (mlek) roślinnych znajdziesz sporo – to kwestia producenta, ceny i co najważniejsze – składu napoju. Napoje (mleka) roślinne uzyskujemy z ziarna zbóż, płatków, orzechów, pestek, czy nasion.  

Sposób wykonania:  1 szklankę suchego składnika (ziarna zbóż, płatki, orzechy, pestki, nasiona) zalewamy 5 szklankami zimnej wody do moczenia, którą po określonym czasie (tabela poniżej) wylewamy, a następnie ponownie zalewamy
4 szklanki zimnej, przegotowanej wody i całość miksujemy za pomocą blendera ręcznego, kielichowego, malaksera.
Wyjątek stanowią wiórki kokosowe, które zalewamy 4 szklankami gorącej wody, moczymy w niej 3-4 h, a następnie miksujemy.
Uzyskaną masę wykładamy na gazę lub drobne sitko, czy specjalne siatki do mlek roślinnych.
Odcedzamy płyn (nasze mleko, napój),  a pozostały na gazie produkt możemy wykorzystać jako dodatek do ciastek, batonów, zagęszczania zup czy np. roślinnych twarożków.
Napój (mleko) roślinne przechowujemy w szczelnie zamkniętym szklanym naczyniu w lodówce do 3 dni.

Napój (mleko) roślinne wykorzystujemy do przygotowania owsianek, naleśników, placków, ciast
i ciasteczek.

Składnik:                                                                                                                       Czas moczenia:

Migdały (ze skórką lub bez)                                                                                       8 – 10 h

Nerkowce                                                                                                                     4 h

Orzechy laskowe                                                                                                         8 h

Ziarno sojowe                                                                                                              10 h (ziarno po namoczeniu zmiksowane,
                                                                                                                                        a następnie ugotowane i dopiero odcedzone)

Płatki owsiane zwykłe, górskie                                                                                  4 – 5 h  

Ryż (najlepiej brązowy)                                                                                              rozgotowany, a następnie na 1 szklankę masy/                                                                                                                                         3 szklanki wody i miksujemy

Płatki (wiórki) kokosowe                                                                                           3 –  4 h   (woda do zalania musi być gorąca)