//*Media Raty

Jedzmy owoc Awokado z drzewa Smaczliwka wdzięczna!

Właściwości odżywcze owocu awokado, to:

– 20-30% tłuszczy (głównie nienasyconych) – dlatego często nazywane jest owocem maślanym
– bogate źródło witaminy E (witaminy młodości); ponadto witamin A, B1, B2, C, PP, K, H, kwasu pantotenowego oraz kwasu foliowego
– substancje mineralne, m.in: potas (większa zawartość niż w bananach!), fosfor, magnez, wapń
– znaczne ilości aminokwasów (białek)
– dobre źródło błonnika – 6,3 g/100 g owocu

Właściwości zdrowotne awokado:
– pomaga: obniżyć poziom „złego cholesterolu” i triglicerydów, podnieść poziom „dobrego cholesterolu” HDL
– wysoka zawartość potasu – pomaga obniżyć ciśnienie krwi u osób z nadciśnieniem, o 24% obniża ryzyko wystąpienia udaru mózgu
– świeże awokado pomaga przyswajać niektóre składniki odżywcze z pożywienia – może znacznie zwiększyć wchłanianie beta-karotenu, uaktywnić witaminę A będącą silnym przeciwutleniaczem, który wspiera zdrowie naszej skóry oraz pracę i funkcje układu odpornościowego (immunologicznego)
– dzięki sporej zawartości kwasu foliowego, zalecany jest kobietom w ciąży
– zawartość błonnika zapobiega skokom poziomu glukozy we krwi – wskazany w zapobieganiu cukrzycy typu II
– zawiera glutation – cenny antyoksydant wspierający pracę wątroby, funkcjonowanie układu nerwowego.

Smaczliwka wdzięczna – AWOKADO WŁAŚCIWE (Persea americana), to gatunek wiecznie zielonych drzew z rodziny wawrzynowatych (Lauraceae), osiągających wysokość do 24 metrów. Wykopaliska archeologiczne wskazują, że awokado było już wykorzystywane 7000 lat p.n.e. Pierwotnie pochodzi z południowego Meksyku i stosunkowo szybko rozpowszechniło się przez Amerykę Środkową aż do Południowej. Obecnie uprawiane jest przede wszystkim w Ameryce Północnej, Afryce i południowej Europie.

Co można przyrządzić z owocu smaczliwki wdzięcznej?
Guacamole, to rodzaj salsy, dipu, pasty z owocu awokado podawanego na zimno, który możemy przyrządzać na różne sposoby.  Stanowi smaczny i zdrowy dodatek do potraw ciepłych, takich jak quesadilli, burrito, owoców morza czy pieczonego kurczaka. Guacamole możemy też zajadać z chrupiącymi chipsami z tortilli, słupkami świeżych warzyw, albo po prostu na pajdzie chleba. Klasyczne guacamole, to wydrążony miąższ owocu awokado rozgnieciony widelcem z dodatkiem niewielkiej ilości soku z limonki lub cytryny (pozbawione pestki, rozcięte awokado szybko nabiera nieciekawej sinej barwy dzięki procesowi utlenienia – sok temu zapobiega), ostra papryczka, czerwona cebula i spora garść świeżej kolendry.

Ja osobiście przyrządzam pastę z poniższych składników: miąższ smaczliwki, nieco soku z limonki lub cytryny, czosnek, sól i pieprz – pychotka.  Czasami dodaję naturalny serek homogenizowany.