//*Media Raty

Dynia to warzywo bogate w witaminy i minerały, posiada niewiele kalorii: 100 gram surowej dyni  = 26 kcal, 100 gram ugotowanej dyni = 20 kcal. Jej cenne właściwości lecznicze oraz wartości odżywcze zostały docenione już przez meksykańskich Indian.
Istnieje wiele badań wykazujących zdrowotne właściwości dyni. Dzięki potencjałowi przeciwutleniającemu obniżającemu poziom lipidów (tłuszczy), działającemu również  przeciwcukrzycowo, zapobiega ona i leczy otyłość, co jest sposobem na zmniejszenie chorób sercowo-naczyniowych, cukrzycy i depresji1.

Dynia:

  • może zapobiegać nowotworom. Bogata jest w beta-karoten – barwnik roślinny, dzięki któremu posiada tak intensywny kolor i jednocześnie substancja o właściwościach leczniczych. Ten przeciwutleniacz hamuje szkodliwe dla nas procesy oksydacyjne, mogąc tym samym zapobiegać nowotworom. Badania wskazują, że częste spożywanie dyni zmniejsza ryzyko zachorowalności na nowotwory piersi, płuc, żołądka i jelita grubego
  • działa prewencyjnie w nadciśnieniu tętniczym i chorobach serca. Zawarty w niej beta-karoten obniża poziom złego cholesterolu – przeciwdziała odkładaniu się złogów cholesterolu w ścianach tętnic, przez co zapobiega miażdżycy, chorobom serca, udarowi mózgu oraz reguluje poziom ciśnienia tętniczego
  • beta-karoten znajdujący się w dyni wspomaga prawidłowe funkcjonowanie wzroku, zwłaszcza o zmierzchu. Witamina A, w którą przekształcany jest beta-karoten w naszym organizmie, to składnik barwnika wzrokowego występującego w siatkówce oka, pozwalającego widzieć w półmroku. Ponadto beta-karoten zmniejsza ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej, która stanowi główną przyczynę utraty wzroku w starszym wieku
  • pomaga w odchudzaniu – jest niskokaloryczna, zawiera dużo błonnika, działa odkwaszająco i pomaga nam w usuwaniu toksyn z organizmu.

Współczesna fitoterapia poleca pestki dyni na pasożyty (dzięki kukurbitacynie – substancji zawartej w błonce otaczającej nasiona, zabezpieczającej je przed drobnoustrojami).

Naukowcy z East China Normal University w Szanghaju (Chiny) 2 odkryli, że substancja znajdująca się w wyciągu z miąższu dyni figolistnej –  D-chiro-inozytol – może zastąpić insulinę. Substancja ta stymuluje regenerację komórek trzustkowych beta u szczurów z cukrzycą i reguluje aktywność insuliny. Jednakże, należy podkreślić, że tak działa substancja zawarta w ekstrakcie z miąższu dyni figolistnej. Spożywanie samej dyni nie jest wskazane u osób dotkniętych cukrzycą, z uwagi na jej wysoki indeks glikemiczny = 75.

Wartości odżywcze dyni w 100 g: 
surowej/ugotowanej

Wartość energetyczna – 26/20 kcal

Białko ogółem – 1.00/0.72 g

Tłuszcz – 0.10/0.07 g

Węglowodany – 6.50/4.90 g (w tym cukry proste 2.76/2.08)

Błonnik – 0.5/1.1 g

Witaminy

Witamina C – 9.0/4.7 mg

Tiamina – 0.050/0.031 mg

Ryboflawina – 0.110/0.078 mg

Niacyna – 0.600/0.413 mg

Witamina B6  – 0.061/0.044 mg

Kwas foliowy –  16/9 µg

Witamina A – 8513/5755 IU

Witamina E – 1.06/0.80 mg

Witamina K – 1.1/0.8 µg

Minerały

Wapń – 21/15 mg

Żelazo – 0.80/0.57 mg

Magnez – 12/9 mg

Fosfor – 44/30 mg

Potas – 340/230 mg

Sód – 1/1 mg

Cynk – 0.32/0.23 mg

 1The beneficial effects of pumpkin extract on atherogenic lipid, insulin resistance and oxidative stress status in high-fat diet-induced obese rats, Ghahremanloo A, Hajipour R, Hemmati M, Moossavi M, Mohaqiq Z, J Complement Integr Med. 2017 Oct 24;15(2).

2 D-chiro-inositol found in Cucurbita ficifolia (Cucurbitaceae) fruit extracts plays the hypoglycaemic role in streptozocin-diabetic rats. Xia T, Wang Q, J Pharm Pharmacol, 2006 Nov;58(11):1527-32.