//*Media Raty

Amarantus , szarłat – nazywany zbożem XXI wieku – posiada niezwykłe właściwości  zdrowotne
i odżywcze.  Historia tej rośliny uprawnej sięga  ponad  5000 lat, kiedy to Inkowie, Majowie i Aztekowie uprawiali ją na ogromnych polach, uważając ją za świętą. Mielili ziarna amarantusa tak, by powstała mąka i piekli z niej placki, tortille oraz przyrządzali napoje. Młode pędy i liście wykorzystywali  jako warzywo do sałatek. Obok fasoli, kukurydzy, ziemniaków,  zboże to stanowiło ich  główne pożywienie.
Uznawali szarłat za żywność dodającą siły, charyzmy i żywotności.

Obecnie ziarna amarantusa przeżywają renesans.

Stanowią cenne źródło białka, znacznie lepiej przyswajalnego niż białko z mleka krowiego bądź soi, które nie zawiera glutenu – szarłat mogą zatem konsumować  osoby dotknięte celiakią, czy alergią pokarmową na gluten.
Jako jedno z nielicznych białek roślinnych zawiera komplet aminokwasów egzogennych, tj. takich, których nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć (musimy je dostarczać z pożywieniem) – m.in. lizynę, tryptofan i metioninę.

Nasiona szarłatu bogate są w jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, zmniejszające ryzyko miażdżycy i innych chorób układu krążenia. Zawierają spore ilości skwalenu – związku hamującego syntezę cholesterolu oraz starzenie się komórek, aktywizującego procesy życiowe komórek i  wspomagającego ich dotlenianie, silnego antyutleniacza, naturalnego antybiotyku działającego przeciwzapalnie i bakteriobójczo.

To źródło wielu składników mineralnych, w tym łatwo przyswajalnego żelaza, którego zawiera 5-krotnie więcej niż szpinak czy pszenica – przez co jest świetny w walce z anemią – wapnia, magnezu, fosforu i potasu. Ponadto, zawiera witaminy z grupy B oraz antyoksydanty – witaminy A, C i E.

Ze względu na dużą zawartość błonnika i lekkostrawność możemy je stosować przy występowaniu zaparć u dzieci, problemach z żołądkiem. Korzystnie wpływają na pracę jelit.

Badania nad szarłatem wykazują, iż ma on szczególne znaczenie w obniżaniu wysokiego ciśnienia krwi, zmniejszania stanów zapalnych oraz ryzyka zachorowań na cukrzycę, nowotwory i choroby serca.

Występuje w postaci ziaren, mąki, nasion, płatków, oleju tłoczonego na zimno oraz poppingu (amarantusa ekspandowanego – ziarna poddawane są działaniu gorącej pary, proces odbywa się w warunkach wysokiego ciśnienia, a większość cennych składników odżywczych zostaje zachowana).

Przygotowanie posiłku z wykorzystaniem ziaren amarantusa jest niezwykle proste: ziarna zboża płuczemy, następnie w proporcji  1:2 gotujemy w wodzie lub mleku przez 15-20 minut i gotowe.

Osobiście, bardzo lubię przygotowywać z nich owsiankę, z odrobiną syropu klonowego i owoców 🙂