//*Media Raty

Kiełki znano i stosowano jako żywność oraz lek już w Starożytnych Chinach.

Przykładem bomby witaminowej i nie tylko są kiełki, najlepiej wyhodowane przez nas samych.

Znajdziemy w nich witaminy A, C, E, H, witaminy z grupy B oraz wiele minerałów takich jak magnez, wapń, żelazo, potas, cynk, selen, a także mikroelementy: lit, chrom.

Świeże kiełki obfitują w wartościowe białka i kwasy tłuszczowe omega-3, są także bogate w błonnik, przy tym są niskokaloryczne. Regularne ich spożywanie przeciwdziała wielu poważnym schorzeniom, wzmacnia nasz system immunologiczny, uzupełnia niedobory witamin i składników mineralnych. Stanowią bogate źródło antyoksydantów, przez co zmniejszają ryzyko zachorowania na nowotwory. Badania wskazują, że kiełki chronią DNA ludzkich komórek przed uszkodzeniem i niepożądanymi mutacjami.

Organizm ludzki z łatwością przyswaja dobroczynne składniki kiełków – witamin i mikroelementów, zdecydowanie wygrywając z gotowymi preparatami witaminowymi.

Poszczególne rodzaje i właściwości kiełków:

Kiełki brokuła – zawierają sulforafan, związek wspomagający usuwanie z organizmu toksyn i substancji kancerogennych, zapobiegający zatem powstawaniu nowotworów. Kiełki zawierają w sobie 20 x więcej sulforafanu w porównaniu do dojrzałego warzywa. Pikantny smak stanowi świetne uzupełnienie sałatek.

Kiełki rzodkiewki, dzięki zawartości siarki pomagają naszej skórze i paznokciom w odzyskaniu wspaniałej formy oraz posiadają właściwości odkażające i moczopędne – wspomagają leczenie chorób dróg moczowych. Siarka nadaje im pikantny smak. Znajdziemy w nich również sporo witaminy C – podnoszącej naszą odporność i mającej działanie antyoksydacyjne.

Kiełki pszenicy, to źródło witamin A, B, C i E. Ponadto zawierają znaczne ilości magnezu, wapnia, fosforu, żelaza, niacyny, tiaminy i kwasu pantotenowego. Wzmacniają serce, odmładzają nasz organizm oraz normalizują poziom cholesterolu we krwi , podnoszą wydolność fizyczną. Kiełki pszenicy zalecane są zwłaszcza sportowcom i studentom – wpływają na znaczną poprawę kondycji zarówno fizycznej jak i psychicznej.

Warto zaopatrzyć się w kiełki lucerny – zawierają w sobie znaczną ilość witaminy B12 (przez co chętnie kupowane są przez wegetarian, gdyż witamina ta występuję rzadko w pokarmach roślinnych), witaminę A, C, D oraz lecytynę – poprawiającą naszą pamięć. Kiełki te posiadają również właściwości detoksykujące. W medycynie chińskiej stosowane je podczas leczenia chorób nerek i układu trawiennego.

Kiełki soi, delikatne w smaku, często serwowane są do smażonych potraw chińskich. Zawarte w nich składniki odżywcze to: białko, witaminy B i C, żelazo, miedź, fosfor, potas, magnez i mangan. Bogate są również w nienasycone kwasy tłuszczowe. Aby zapewnić sobie ich lekkostrawność, poddajmy je lekkiemu duszeniu.

Kiełki fasoli Mung, stosowane powszechnie w kuchni azjatyckiej, obniżają poziom złego cholesterolu LDL, pomagają uchronić się przed chorobami serca. Bogate są w białko, stanowią świetne źródło niezbędnych do życia pierwiastków takich jak wapń, żelazo, potas, magnez, mangan, miedź i fosfor. Zawierają witaminy A, C, K, witaminy z grupy B, kwas foliowy. Wpływają na odporność naszego organizmu, gdyż poprzez działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe pomagają w walce z większością patogenów i wzmacniają ogólną odpowiedź immunologiczną.

Kiełki słonecznika – to oryginalny, orzechowy posmak. Bogate są w cynk i żelazo. Jeżeli jesteś wegetarianinem, koniecznie muszą znaleźć się w Twoim menu, gdyż dieta ta uboższa jest w powyższe pierwiastki.

Naprawdę warto włączyć kiełki do naszej codziennej diety❣